علوم سیاسی

فایل پژوهش: پایان نامه ارشد رشته علوم سیاسی : بررسی روش توصیفی – تحلیلی به نقش ژئوپلیتیک مذهب شیعه در استراتژی منطقه گرایی جمهوری اسلامی

با عنوان : مطالعه روش توصیفی – تحلیلی به تأثیر ژئوپلیتیک مذهب شیعه در استراتژی منطقه گرایی جمهوری اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه ارشد رشته علوم سیاسی

با عنوان :

مطالعه روش توصیفی – تحلیلی به تأثیر ژئوپلیتیک مذهب شیعه در استراتژی منطقه گرایی جمهوری اسلامی

پایان نامه

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

با وقوع انقلاب اسلامي در ايران و توفيق اسلام در ايفاي تأثیر ايدئولوژيک، براساس مبانی مذهب شیعه، مذهب و دين به منزله عامل جديد قدرت در نظام بين الملل مطرح گردید. با این حال با در نظر داشتن تأثیر ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران بلحاظ قرار گیری در منطقه مهم خلیج فارس و تاثیرات منطقه ای آن، برآیندی از منابع ژئوپلیتیکی در اختیار جمهوری اسلامی براساس منابع جغرافیایی و ایدئولوژیکی قرار گرفته می باشد.

دراین پایان نامه با بهره گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تأثیر ژئوپلیتیک مذهب شیعه در استراتژی منطقه گرایی جمهوری اسلامی پرداخته شده و تاثیرات بهره گیری از ژئوپلیتیک شیعه را در تحولات منطقه‌ای مورد مطالعه قرار داده‌ایم. یافته های پژوهش تاکید دارد بر اینکه راهبرد ایران در بازتاب قدرت منطقه‌ای بایستی بر مبنای تلفیقی از تمام داشته های ژئوپلیتیکی اعم از جغرافیایی و اقتصادی و فرهنگی باشد

کلمات کلیدی: ژئوپلیتیک- ژئوپلیتیک شیعه – منطقه گرایی- جمهوری اسلامی ایران

 مقدمه:

ژئوپلیتيك بخشي از علوم جغرافيايي می باشد كه به تحليل مسايل منطقه‌اي و جهاني و ارتباط متقابل آن با ساختار اقتصادي و سياسي محلي مي‌پردازد. در ژئوپلیتيك يا سياست‌هاي جغرافيايي كه معناي لغوي آن سياست زمين می باشد تأثیر عوامل محيط جغرافيايي در سياست ملل بررسي مي‌گردد. جغرافيدانان سياسي عقیده دارند قدرت به شدت متاثر از عوامل محيط جغرافيايي می باشد، چنين طرز تفكري يك پديده نو نيست، بلكه ريشه در تاريخ دارد. از نظر عالمان اين رشته تحول در چهره خارجي زمين موجب ايجاد روابط انساني متنوعي شده می باشد. لذا براي ارائه تحليل واقع بينانه‌اي درمورد ژئوپلیتيك بايد براي داده‌هاي طبيعي اهميتي محدود قائل شويم. تحولات و دگرگونيهايي كه در تاريخ سياسي واحدهاي كوچك جغرافيايي به وجود آمده سبب شده كه امروز ديگر ژئوپلیتيك تنها به معناي رقابت استراتژيها در ابعاد جهاني نباشد. در حقيقت ژئوپلیتيك مجموعه پيچيده نيروهاي متخاصم و متعددي می باشد كه در سرزمين‌هايي با ابعاد كوچك به كشمكش مي‌پردازند هدف آنان از اين كشمكشها يا اثبات تفوق سياسي خود يا بيرون راندن رقباي سياسي از صحنه می باشد.

منطقه مسلمان‌نشین خاورمیانه و شمال آفریقا، یا به تعبیر امروزی خاورمیانه اسلامی، از منظر ژئوپلیتیک و استراتژیک در طول تاریخ، همواره از اهمیت و جایگاه منحصر به فردی نزد قدرت‌های برتر جهان برخوردار بوده می باشد. این منطقه حساس و تعیین کننده، در طول حدود یکصد سال اخیر، یعنی از پایان جنگ جهانی اول و شکست و تجزیه امپراطوری عظیم عثمانی، تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، تقریباً به گونه کامل تحت انقیاد و سلطه مجموعه تمدنی غرب به رهبری آمریکا و کنترل و نظارت شبکه جهانی و جهنمی صهیونیسم قرار داشت. پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری مرجعیت شیعه و آموزه‌های ظلم ستیز و حیات‌بخش شیعه، این سلطه ظالمانه و غارتگرانه غرب را بر منطقه برای اولین بار به چالش کشید و ایران با پیروزی و موفقیت‌های شگفت‌انگیز و سرنوشت‌ساز در همه‌ عرصه‌های رویارویی با جبهه استکباری غرب، به الگوی مقاومت، سربلندی و بالندگی در میان مردم مسلمان منطقه، اعم از شیعه و سنی، تبدیل گردید. ثمره این مقاومت و موفقیت آغاز در پیدایش و پیروزی خیره کننده مقاومت در لبنان و سپس سرزمین‌های اشغالی فلسطین، به بار نشست و امروز، با پیرایش و پویایی بیداری اسلامی در منطقه، موج قدرتمند مقاومت، با مرکزیت جمهوری اسلامی ایران، جبهه‌ای به گستردگی از مصر، تونس، سوریه، عراق تا عربستان، بحرین، یمن و دیگر کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار داده و جبهه استکباری غرب را به عقب‌نشینی وادار کرده می باشد.

خاورمیانه به عنوان یکی از حوزه‌های تمدنی و ایدئولوژیکی که به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک و دارا بودن عمده ذخایر انرژی جهان، همواره محل تلاقی و منازعه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بوده می باشد. که هر یک از بازیگران ذینفع کوشش می‌کنند محیط و نظام منطقه‌ای را به گونه‌ای ساماندهی و سازماندهی نمایند که حداکثر منافع خود را در منطقه تضمین نمایند. در این بین ژئوپلیتیک که از سه عنصر جغرافیا، سیاست و قدرت به وجود می‌آید ژئوپلیتیک شیعه را شکل داده می باشد، تأثیر ژئوپلیتیکی ایران که بیشترین جمعیت شیعیان را دارا می‌باشد؛ هم‌چنین انقلاب اسلامی ایران که به ماهیت ژئوپلیتیک شیعه شکل و قدرت داد. سبب شده که جمهوری اسلامی ایران از طریق مؤلفه‌هایی هم‌زیرا قدرت منطقه‌ای، قدرت هویت شیعی و برقراری ائتلاف میان شیعیان منطقه جایگاه تشیع را در معادلات سیاسی امنیتی خاورمیانه تحکیم نموده و نظام منطقه‌ای را بر اساس ژئوپلیتیک شیعه تعریف نماید و منافع شیعیان را ساماندهی و سازماندهی نماید. اما تغییرات و تحولات اخیر ناشی از خیزش‌های عربی نه تنها سبب دگرگونی ساخت سیاسی داخلی حکومت‌های منطقه شده، بلکه سبب دگرگونی‌هایی در نظام منطقه‌ای شده می باشد. در این بین شیعیان نیز که در کانون‌های مهم ژئوپلیتیک متمرکز شده‌اند و به محوریت جمهوری اسلامی ایران که به ماهیت ژئوپلیتیکی شیعه شکل و قدرت داده می باشد و آن را سازماندهی نموده می باشد، اکنون نیز بایستی به باز تعریف نظام منطقه‌ای نوینی بپردازند که تأمین کننده حداکثری منافع شیعه و حفظ انسجام ژئوپلیتیکی شیعه باشد.

آن چیز که که در حال حاضر در بستر اندیشه های ژئوپلیتیکی خاورمیانه هست. تغییرات عملکردی بازیگران منطقه در مواجه با تأثیر منطقه گرایی خویش می باشد. علاوه برآن قدرتهای فرامنطقه نیز بگونه ای در عملکرد خاورمیانه به ایفای تأثیر پرداخته اند که همسویی آنان با بازیگران مهم منطقه کاملا احساس می گردد. نداشتن شریک استراتژیک و عدم همپوشانی سیاستهای رقبای منطقه ای و فرامنطقه موجب شده تا ایران اسلامی که حافظ گفتمان اصلی ژئوپلیتیک شیعی می باشد در انزواقرارگیرد. اما با تمام راهکارهای انجام شده در خصوص انزوای ایران، تأثیر منطقه ای ایران پر رنگ تر از گذشته شده می باشد، بطوریکه در حال حاضر تمام گزینه های آزموده شده در ارتباط با مهار ایران با مشکل برخورد کرده می باشد. در این بین ایران می تواند با تاسی از تمام توانمندیهای ژئوپلیتیکی خود تأثیر منطقه ای و منطقه گرایی خویش را بیشتر نماید. همسویی و نگاه شیعیان منطقه که در پیرامون کانون تشیع در جهان یعنی ایران جمع شده اند این امکان را به ایران انقلابی می دهد تا ضمن همگرایی با جهان تشیع به انعکاس و بهره گیری از این تفکر در پیشبرد اهداف خود بپردازد. دسترسی به استراتژی مطمئن در خصوص ژئوپلیتیک شیعه هدف این رساله می باشد.

1-1-      اظهار مساله:

1-2-      سوال پژوهش

1-3-      فرضیه های پژوهش

1-4-      روش پژوهش

1-5-      پیشینه پژوهش

1-6-      اهداف پژوهش

1-7-      محدوده پژوهش

1-8-      اهمیت و ضرورت پژوهش

1-9-      متغیرهای پژوهش

1-10-  بهره وران پژوهش

1-11-  کاربرد پژوهش

1-12-  سازماندهی پژوهش

1-13-  موانع و محدودیتهای پژوهش

1-14-  واژه ها و مفاهیم

-1-اظهار مساله:

شیعه در لغت بر دو معنا اطلاق می گردد، یکی توافق و هماهنگی دو یا چند نفر بر مطلبی و دیگری، پیروی کردن فردی یا گروهی، از فرد یا گروهی دیگر، اما در اصطلاح به آن عده از مسلمانان گفته می گردد که به خلافت و امامت بلافصل علی ـ علیه السلام ـ عقیده دارند و بر این عقیده‌اند که امام و جانشین پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از طریق نص شرعی تعیین می گردد و امامت حضرت علی ـ علیه السلام ـ و دیگر امامان شیعه نیز از طریق نص شرعی ثابت شده می باشد. اکثریت شیعه، را شیعه‌ امامیه یا اثنا عشریه تشکیل می‌دهد، ‌از آن‌جا که آنان جانشینان پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را دوازده نفر می‌دانند، اثنا عشریه (دوازده امامی) نامیده شده‌اند. شیعه‌ اثنی عشریه بر مساله‌ امامت تأکید خاصّی داشته و عصمت امام و افضیلت او را بر دیگر افراد امت اسلامی بسیار مهم و اساسی می‌داند. یک دسته معتقد بودند که امامت، همانند نبوت، منصب و مقامی الهی می باشد و از شرایط امام این می باشد که معصوم از خطا و گناه باشد و این صفت را غیر از خداوند کسی نمی‌داند، پس راه تعیین امام نصّ الهی می باشد که در قرآن یا احادیث نبوی اظهار شده می باشد و طبق این نصوص، علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ جانشین پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امام مسلمین می باشد. شیعیان حدود ۱۶٪ تا ۳۰٪ از کل جمعیت مسلمانان را تشکیل می‌دهند. بیشتر شیعیان دوازده‌امامی در هند، ایران، عراق، جمهوری آذربایجان، لبنان، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند یمن و بحرین زندگی می‌کنند. زمانی که صفویان به قدرت رسیدند، مردم ایران بیش تر اهل تسنن بودند. شیعیان بیش تر در شهرهای مشهد، سبزوار، قم، کاشان و مناطق شمالی ایران ساکن بودند. با به قدرت رسیدن شاه اسماعیل و اعلام رسمیت تشیع، بیش تر مردم ایران به این مذهب شیعه روی آوردند و تسنن، بیش تر به مناطق مرزی تبدیل گردید. از علت های رسمی کردن مذهب تشیع به وسیله صفویان، ایجاد وحدت و یگانگی میان مردم، مشخص کردن ایران از دیگر کشورهای اسلامی و تامین استقلال کشور بود.

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران که مرکز جهان تشیع می باشد، تشیع به قدرت رسید، سپس به تدریج به تأثیر آفرینی در عرصه بین المللی پرداخت. قدرت مهمترین عنصر در تأثیر آفرینی بین المللی می باشد تا زمانی که قدرت نباشد تأثیر آفرینی بین المللی رخ نخواهد داد. لذا با پیوند بین قدرت و مذهب تشیع که با وقوع انقلاب اسلامی درایران رخ داد، تشیع ماهیت ژئوپلیتیکی پیدا نمود و از حالت یک مذهب خاص خارج گردید و به یک پدیده دارای بار سیاسی تبدیل گردید. از دلایلی که این موضوع را اثبات می کند سیل انبوه مقاله ها و کتاب هایی می باشد که راجع به این موضوع و اصطلاح نوشته می گردد و محافل و همایش هایی می باشد که در گوشه و کنار جهان تشکیل می گردد، در حالی که قبلا نبود. اگر به کتابهایی که در باره سیاست خارجی ایران قبل از انقلاب نوشته شده نگاه کنیم شاید یافتن کلمه شیعه در این کتابها کار مشکلی باشد، زیرا تشیع تأثیر چندانی در سیاست خارجی ایران نداشت اما عکس این را بعد از انقلاب می بینیم که بدون شک هیچ کتابی چه در داخل و چه در خارج ایران نمی تواند راجع به سیاست خارجی ایران نوشته گردد مگر با در نظر داشتن مفهوم و آرمان های تشیع.

گفتمان شیعی بهمراه گفتمان سنی پیکره اصلی جهان اسلام را تشکیل می دهد. جمهوری اسلامی ایران در         مر کز پراکنش جهان تشیع قرار گرفته می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

چنانچه قلمرو جهان اسلام را به سه ناحیه جغرافیایی غرب، شرق و مرکز تقسیم نماییم. این مناطق تحت تاثیر قدرتهای منطقه ای زیرا عربستان، مصر، ترکیه و ایران قراردارد. شبه جزیره های جنوب غربی آسیا(خاورمیانه) مرکز جهان اسلام می باشد که در حوزه جغرافیایی ایران و عربستان قرار گرفته می باشد.

جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان قدرت منطقه ای در منطقه خاورمیانه به ایفای تأثیر پرداخته می باشد این قدرت ناشی از عواملی همچون ویژگی های جغرافیایی، همانند خلیج فارس وتنگه هرمز برخورداری از ذخایر غنی انرژی همچون نفت و گاز، محور ارتباطی بین سه قاره اروپا به آسیا و آفریقا به آسیا و شمال به جنوب و نفوذ فرهنگی و… بوده می باشد. اما وقوع انقلاب اسلامی ایران ویژگی دیگری را در قدرت منطقه ای ایران نمایان نمود و آن تکیه بر مذهب تشیع که باعث شکل گیری ژئوپلیتیک شیعه در عرصه دیپلماسی جهانی گردید. طرفداری ایران از شیعیان جهان واشاعه گفتمان شیعی منبعث از انقلاب اسلامی به عنوان کشور محوری اندیشه و گفتمان شیعی در جهان، مقاومت های منطقه ای و فرامنطقه ای را در جهان بدنبال داشته می باشد لذا در این پژوهش بر آنیم تا:

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

– به تأثیر ژئوپلیتیک شیعه در تبین سیاست و استراتژی منطقه ای بپردازیم.

– عملکرد عنصر شیعه در شکل گیری قدرت منطقه ای ایران مطالعه کنیم.

– میزان نفوذ ژئوپلیتیک شیعه در تحولات منطقه ای در چه حدی می باشد.

– محدودیتها و موانع موجود در راه شکل گیری این قدرت را اظهار کنیم.

وبا ارائه راهکارهای مناسب زمینه گسترش قدرت منطقه ای ایران را اظهار نماییم.

1-2-سوال پژوهش:

  • مذهب شیعه چه نقشی در استراتژی منطقه گرایی جمهوری اسلامی ایران دارد.

1-3-فرضیه ها:

  • رویکردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی مذهب تشیع شکل گرفته می باشد
  • طرفداری از کشورها وگروههای شیعی از اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
  • رویکردهای سیاسی و طرفداری از کشورها و گروههای شیعی باعث تقویت قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران شده می باشد

1-4-روش پژوهش و مراحل آن:

از روش توصیفی – تحلیلی و با مراجعه به تحقیقات کتابخانه ای انجام می شود.

1-5- پیشینه پژوهش:

نفیسه فاضلی نیا(1385)در مقاله ژئوپلیتیک شیعه و مساله امنیت ملی ایران اظهار می دارد: در حال حاضر موقعیت ایران در حوزه ژئوپلیتیک شیعه، که ناشی از ترکیب عوامل اعتقادی با دسترسی به منابع عظیم انرژی و موقعیتهای حساس ژئوپلیتیکی و استراتژیکی می باشد، حساسیت و توجه غرب را در دو محور ایدئولوژیکی و امنیتی-راهبردی بر انگیخته می باشد.

سید باقر سیدنژاد(1389) در مقاله سلفی گری در عراق و تاثیر آن بر جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند: عراق با وابستگی عمیق ژئوپلیتیکی متقابل با ایران یکی از معدود کشورهایی می باشد که همواره از بدو شکل گیری ایده سلفی گری درگیر آن بوده می باشد، بطوریکه پس از اشغال عراق این کشور به کانون اصلی فعالیت های گروههای سلفی تبدیل شده می باشد و این جریان در تلاقی و همپوشانی با مدارهای قدرتمند سلفی، در جایگاه مهمترین بازیگر غیر دولتی در صحنه تحولات عراق قرار گرفته می باشد. اینگونه تأثیر آفرینی در حلقه اول جغرافیایی سیاسی ایران واجد پیامدهای مهم برای جمهوری اسلامی ایران می باشد…

فرانسوا توال(1379) در کتاب ژئوپلیتیک شیعه معتقد می باشد: شیعیان مستقر در کرانه های خلیج فارس از برد ژئوپلیتیکی جهانی بر خوردارند، زیرا هفتاد درصد ذخایر نفت جهان، که برای ادامه حیات و رشد اقتصادی جهانی حیاتی می باشد، در این منطقه واقع شده می باشد و هر گونه تحول و نا آرامی سیاسی می تواند پیامدهای اقتصادی و سیاسی جهانی و گسترده ای بهمراه داشته باشد

مسعود جاسم نژاد(1391) در مقاله ژئو پلیتیک شیعه و ارتقای جایگاه ایران در خاور میانه اظهار می کند: با و قوع انقلاب اسلامی ایران و ژئو پلیتیکی شدن تشیع موقعیت و جایگاه ایران بخصوص از نظر سیاسی و اجتماعی و رسانه ای و فرهنگی و آموزشی در منطقه ارتقا پیدا کرده می باشد و این کشور توانسته اثر گذاری و تأثیر آفرینی بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد.

امیر قدسی(1391) در مقاله ژئوپلیتیک ایران در محاق ژئوپلیتیک شیعه معتقد می باشد: ژئو پلیتیک شیعه، به مفهوم امتداد جغرافیایی سیاسی شیعیان در کشور های مختلف با هارتلند ایران در حال باز تعریف می باشد و سیاست خارجی ایران بایستی به بهره گیری از ژئو پلتیک شیعه بپردازد.

وحید کیانی (1391) در مقاله باز خوانی ژئوپلیتیک شیعه توجه جدید به بحث عنوان می کند: اصطلاح ژئوپلیتیک شیعه که اخیرا وارد زبان فارسی شده نتیجه گفتمان سیاسی خاصی می باشد که توسط اندیشمندان آمریکایی پس از جنگ سرد و با پایان دوره استعمار مستقیم در خاورمیانه بر مبنای خشونت گرا جلوه دادن مذهب شیعه و تحریک احساسات جهانی برای مقابله با این تهدید انجام شده می باشد.

یحیی معروف (1392)در مقاله ویژگی های جغرافیایی قلمرو های شیعی ((هلال شیعی)) اظهار می کند: هلال شیعی که توسط عبدالله دوم پادشاه اردن یاد شده و در خلال آن به قدرت گرفتن شیعیان در منطقه را مطرح کرده جمهوری اسلامی ایران می تواند با اعمال نفوذ در بین شیعیان عراق تحولات ژئو پلیتیک خاور میانه را هدایت کرده و منافع غرب و رژیم صهیونیستی را در منطقه تغییر دهد.

پروین حیدری(1386) در مقاله ای به: مطالعه منشاء پیدایش شیعه و تفاوت آن با مذاهب دیگر پرداخته می باشد.

ابوطالب احمدی(1390) در پایان نامه تبیین ژئوپلیتیک پراکنش جغرافیایی شیعیان منطقه خلیج فارس مطرح می نماید: ژئوپلیتیک تشیع به عنوان مؤلفه‌ای تأثیر‌گذار در تبیین تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاورمیانه به شمار می رود. شیعیان 25% درصد جمعیت مسلمانان را تشکیل می‌دهند که غالب آنان در منطقه‌ی استراتژیک خاورمیانه و کنار آبراهه‌های بین‌المللی سکونت دارند. از دیدگاه جغرافیای سیاسی نحوه‌ی پراکنش شیعیان در منطقه‌ی خاورمیانه دارای ارزش و اعتبار خاصی می باشد. حاشیه‌ی شمالی و جنوبی دریای پارس به گونه پیوسته محل اصلی سکونت شیعیان قلمداد می گردد

حسن تلاشان( 1388) در مقاله ژئو پلیتیک شیعه در لبنان قبل و بعد از جنگ 33 روزه عنوان می کند: ضمن تقسیم بندی ژئوپلیتیک شیعه در لبنان به سه دوره تاریخی به تبیین عملکرد مقاومت بعد از جنگ33 روزه پرداخته می باشد.

الهام سادات موسوی(1388) در مقاله ژئو پلیتیک شیعه و فرصتهای ایران در قلمرو مناطق شیعی معتقد می باشد: بیشتر شیعیان در منطقه خاورمیانه سکونت می کنند و ایران بیشترین جمعیت را از نظر شیعیان دارد با نگاهی به پراکندگی های موجود می توان بیان نمود که ایران در قلب مرکزپراکندگی شیعیان می باشد.

1-6-اهداف پژوهش: اهداف پژوهش در این پایان نامه مطالعه اثرات مذهب شیعه و ژئوپلیتیک شیعه در استراتژی منطقه گرایی جمهوری اسلامی ایران می باشد. همچنین شناخت سهم ژئوپلیتیک شیعه درتعیین اولویت های روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهکارهای مناسب در خصوص تبیین استراتژی سیاست های منطقه گرایی جمهوری اسلامی ایران و شناخت موانع و محدودیتهای موجوددرارتباط بانحوه تبیین اولویتهای ژئوپلیتیک شیعه واستراتژی سیاستهای منطقه گرایی جمهوری اسلامی ایران و شناخت زمینه های جدید وبرنامه ریزی بهینه در ارتباط با گسترش ژئوپلیتیک شیعه در تبیین قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از دیگر اهداف پژوهش در این پایان نامه می باشد

تعداد صفحه :94

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان