اسکی بازها چه غذاهایی می خورند؟ | چاقی

مجموعه: زیبایی اندام

اسکی بازه ها چه غذاهایی می خورن؟

اسکی بازه ها چه غذاهایی می خورن؟
محبوب ترین ورزش زمستونی ریچ کیدز اسکیه اما گذشته از این موضوع یه بهونه دیگه هم واسه دنبال کردن این ورزش هست؛ اسکی یه ورزش عالی واسه سوزوندن کالریای اضافی بدنه. شاید واسه تون باحال باشه بدونین که بعد از یه ساعت اسکی می تونین تا ۶۰۰ کالری بسوزونین و از هوای پاک و تمیز کوهستانی هم بهره مند شید، پس اگه عزمتونو جزم کردین در این ماه آخر سال چربیای اضافه بدن تون رو کم کنین و اندام متناسب تری داشته باشین اسکی رو در برنامه تفریحی و ورزشی تون بذارین.

 

البته هنگام اسکی توجه به تغذیه تون هم اهمیت زیادی داره. درصورتی که می خواین همراه با دوستان تون خوب اسکی کنین و البته از صبح تا عصر مقاومت بدنی خوبی داشته باشین، مواد غذایی لازم بدن تون رو با دقت بیشتری انتخاب کرده و از مصرف مواد مقوی و مناسب غافل نشید.

 

با اسکی چقدر کالری می سوزونین؟
یکی از سوالاتی که واسه اسکی بازان پیش میاد اینه « روزهایی که قراره اسکی کنم باید بیشتر غذا بخورم؟» واسه آدمایی که وزن متعادلی دارن جواب مثبته. وقتی یه ساعت با سرعت متوسط در پیست اسکی بالا و پایین می رید حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ کالری می سوزونین. البته اسکی بازان حرفه ای یا آدمایی در سطح پیشرفته ممکنه هر یک ساعت تا هزار کالری هم بسوزونن. به هر حال اگه می خواین از ورزش اسکی بیشتر لذت ببرین، پیشنهاد می شه به چند نکته تغذیه ای حواستون باشه.

 

اگه تو یه روز شش ساعت برنامه اسکی کردن داشته باشین و به جای گپ و گفت و ساعتا نشستن در رستوران پیست به فکر ورزش باشین، می تونین تو یه روز تا سه هزار کالری هم بسوزونین و بعد از چند آخر هفته اسکی کردن، اندام متناسب تری داشته باشین. کارشناسان می گن که اسکی واسه سوزوندن کالریای اضافی بدن شما خیلی خوبه. در ورزش اسکی واسه اینکه بدن تون رو به حالت متعادل نگه دارین لازمه کالری زیادی استفاده کنین، ضمن اینکه اسکی به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کنه و به دلیل خوشحال کننده و باحال بودن شما رو از افسردگی دور نگه می داره.

 

املت بهترین صبحونه
حتما بارها از کارشناسان شنیدین که صبحونه مهم ترین وعده غذایی است و نباید فراموش شه. اما قبل اینکه باربند اسکی ببندین و راهی کوه های دور و بر تهران شید، باید به نوع صبحونه تون بیشتر توجه کنین و درمورد انتخاب مواد غذایی مناسب وسواس بیشتری به خرج بدین تا بدن تون سوخت کافی داشته باشه. مصرف مواد غذایی مناسب و انرژی زا سوخت لازم ذهن و ماهیچهاتون رو جفت و جور می کنه تا دقیق شدن و فوکوس کردن وقدرت تون رو زیاد کنین. پیراشکی، کیک، بیسکویت یا کلوچه به همراه یه لیوان چای بدترین صبحونه واسه اسکی بازانه! به جای اون تخم مرغ یا املت رو همراه نون سبوس دار، آبمیوه طبیعی و سبزی خوردن انتخاب کنین.

 

آب بخورین
اگه واسه اسکی به ارتفاعاتی بالای هشت هزار فوت (۲۴۳۸ متر) می رید، ممکنه قرار گرفتن در ارتفاعات شما رو با نشونه هایی مانند خستگی، سردرد، حالت تهوع، سختی تنفس، خشکی دهن یا تشنگی روبه رو کنه. یکی از بهترین راه ها واسه رفع اینجور حالتایی نوشیدن آبه. علاوه بر این اگه در روز اسکی به اندازه کافی آب بخورین دچار خشکی دهن و سردرد نمی شین و در کنار این موضوع، درد ماهیچه ها رو کمتر احساس می کنین. پس قبل اینکه احساس تشنگی داشته باشین آب بخورین. نوشیدن آب فقط مخصوص روزای گرم تابستون نیس و در هوای سرد و یخبندان هم بدن شما به آب کافی نیاز داره.

 

ناهار، ساندویچ کبابی
ناهار انتخابی شما به اندازه فعالیت تون در پیست وابسته. این رو هم بدونین که وقتی به مناطق مرتفع می رید بدن شما سریع تر هیدراتای کربن رو می سوزونه، پس اگه وزن تون طبیعیه و احتیاجی به کاهش وزن ندارین، لازمه کالری سوزونده شده رو به بدن تون برگردونین. یادتون باشه اگه به رستوران پیست می رید غذای چرب و مفصلی سفارش ندین. ناهار شما باید سبک باشه و در عین حال مواد غذایی موردنیاز بدن تون رو تامین کنه. بعد از چند ساعت اسکی بدن شما به سوخت گیری دوباره نیاز داره. نکته مهم اینجاس که اگه می خواین بعد از ناهار بدن تون سنگین نشه از مصرف همبرگر و غذاهای چرب و سرخ کرده دوری کنین و به جای اون میوه و سالاد بخورین.

چند پیشنهاد خوب واسه ناهار اسکی بازان:
– ساندویچ گوشت بوقلمون یا مرغ کبابی شده به همراه کاهو، گوجه فرنگی همراه کمی سیب زمینی پخته شده و پنیر
–  پاستا و سالاد سبزیجات
–  ماکارونی با پنیر و سالاد یا سبزی خوردن
نکته: ناهار رو با یه عدد پرتقال یا موز تموم کنین.

وقتی به خونه می رسید…
اسکی تموم شده و بعد از یه روز مهیج به خونه می رسید. حالا وقتیه که باید استراحت کنین و البته کمی هم غذا بخورین. بهتره اول از همه به یه وعده میوه فکر کنین. بعد از پایان یه ورزش درست و حسابی جذب مواد غذایی در بدن شما بهتر انجام می شه. مصرف غذاهای مناسب به شما کمک می کنه با خستگی بعد از اسکی سریع تر کنار بیایید. بهتره شام شما مثل ناهارتان باشه تا مواد مغذی بیشتری به بدن تون برسه.

– هیدراتای کربن به شما کمک می کنن انرژی ازدست رفته رو دوباره به دست بیارین. اگه در تعطیلات هستین و می خواین روز بعد هم به اسکی برید مصرف هیدرات کربن در وعده شام رو یادتون نره.
– مصرف غذاهای پر از پروتئین هم در وعده شام پیشنهاد می شه. مرغ، گوشت و ماهی کبابی بهترین گزینه ها هستن.
میوه و سبزیجات با داشتن ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان کارکرد سیستم ایمنی شما رو بهتر می کنن و بعد از یه روز اسکی طولانی به بازسازی و بازسازی بدن و رفع خستگی کمک می کنن.
چربیای سالم مانند زیتون، مغزدانهایی مانند دانه آفتابگردان یا روغن کانولا هم واسه اسکی بازان به درد بخور هستن.

 

میان وعده بخورین
تحقیقات نشون میده مصرف مواد غذایی شامل هیدراتای کربن (مانند نونای سبوس دار، برنج، پاستا و میوه) در کنار مقدار کمی پروتئین (مانند گوشت، مرغ، حبوبات یا لبنیات) طی اسکی به شما کمک می کنه تا ماهیچه های قوی تری داشته باشین و به دلیل ضعف و بی حالی آسیب نبینید، پس از شب قبل خوراکیای مقوی و انرژی زا رو داخل کیف تون بذارین و به مصرف میان وعده های کم ارزشی مانند چیپس و پفک دل نبندید. وقتی در میانه های روز احساس گرسنگی سراغ تون اومد کمی از این خوراکیا رو بخورین و البته در مصرف شون زیاده روی نکنین چون وعده ناهار در راه س!

سیمرغ
 

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *