اسید فولیک | تغذیه سالم

اسید فولیک

اسید فولیک

این ویتامین B یکی از بهترین پیشگیرندهای سکته س. درسطح کم، جریان خون بدن رو روان نگه می داره و اجازه توقف به اون نمی ده. اما چیجوری؟ فولیک اسید، هومو سیستئین که ترکیبی مربوط به بیماریای قلبی و فراموشی است رو حل می کنه. تحقیقات نشون میده که مردانی که از دوز بالای اسید فولیک استفاده می کنن، نسبت به کسائی که فقط مقدار کمی از این ماده رو مصرف میکنن، تا %۳۰ کمتر به سکته گرفتار می شن.

اما این همه فواید اسید فولیک نیس. تحقیقات نوین آلمانیا نشون داده که اسید فولیک می تونه باعث افزایش کارکرد شناخت شه، حتی در افراد میانسال. هم اینکه به بدن واسه هضم، استفاده، و سنتز پروتئینایی که باعث رشد ماهیچه ها می شه کمک میکنه. اسید فولیک در تولید گلبولای قرمز خون هم لازمه و هم اینکه در بالا بردن سطح انرژی و کارکرد سیستم قلبی-عروقی هم اثر میذاره. و در آخر اسید فولیک از سوزش قلب جلوگیری میکنه و جانشین مواد مغذی از دست رفته بدن می شه که همه اینا باعث می شه سیستم گوارش بهتر کار کنه.

اسید فولیک به همراه ویتامین B12 و ویتامین C به هضم غذا و استفاده بدن از پروتئین و ساخت پروتئین در زمان لازم کمک می کنه. اسید فولیک واسه ساخت گلبولای قرمز خون و DNA (که عمل کنترل وراثت رو انجام میده و راهنمایی واسه فعالیتای سلول هاس)هم لازمه.

این ویتامین عمل ساخت و نگه داری سلولا رو رو دوش داره. این وظیفه موقع تقسیم سلولی و رشد خیلی با اهمیته، پس مصرف اون واسه زنان باردار و نوزادان لازمه.

اسید فولیک هم اینکه در رشد بافتا کمک می کنه و باعث درست عمل کردن سلولا می شه. این ویتامین در وقتی که بدن احتیاج به غذا خوردن داره، موجب افزایش اشتها می شه و به همین ترتیب اسیدهای هضم کننده غذا رو می سازه.

مکمل(قرص) اسید فولیک در درمان بی نظمیای وابسته به کمبود اسید فولیک استفاده می شه. اسید فولیک واسه درمان زخم های پا و مشکلات قاعدگی هم تجویز می شه.

اسید فولیک در تکامل رشد جنین خیلی با اهمیته. رشد طناب نخاعی و مغز جنین وابسته به مصرف اسید فولیک به وسیله مادره.

بیشتر زنائی که میخوان باردار شن و زنان باردار، باید مکمل اسید فولیک مصرف کنن. دادن این ویتامین به زنان باردار خیلی خوبه، چون که از ناهنجاریای عصبی زمان تولد، مانند مشکل لوله عصبی نوزادان(اسپینا بیفیدا) جلوگیری می کنه.

زنان باید مکمل اسید فولیک رو ۲ تا ۳ ماه قبل از بارداری و در ۳ ماهه اول بارداری مصرف کنن، مخصوصا زنائی که سابقه ناهنجاریای عصبی در فامیلشون هست و زنائی که داروهای خاصی رو مصرف می کنن، مثل بعضی از داروهای ضد صرع .

اسید فولیک و ویتامین B12

مکمل اسید فولیک واسه کم خونی به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین B12 خوبه.

اما این مکمل روی تغییرات و ناهنجاریای عصبی به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین B12 اثری نداره. واسه درمان این ناراحتیای عصبی تنها مصرف ویتامین B12 خوبه.

کمبود اسید فولیک

کمبود اسید فولیک وقتی پیدا می شه که مصرف منابع غذایی این ویتامین جوابگوی نیاز بدن نباشه و یا فولات دفع شده از بدن زیاد باشه.

کمبود فولات در زنان باردار، منتهی به کاهش وزن تولد، نوزادان خام و دچار مشکل لوله عصبی جنین می شه.

در نوجوانان، کمبود فولات منتهی به آنمی (کم خونی) می شه.

از دیگر علایم کمبود این ویتامین در بدن میشه کمبود اشتها ، اسهال، کمبود وزن، ضعف، سردرد، زود رنجی، فراموشی و ….. رو نام برد.

دریافت زیاد اسید فولیک

زیادی اسید فولیک هیچ گونه ضرری واسه بدن نداره، چون که اضافی اون از راه ادرار دفع می شه.

اما بعضی از دلایل نشون میده که زیادی اسید فولیک می تونه موجب تشنج در آدمایی شه که از داروهای ضد تشنج استفاده می کنن. پس کسائی که دارو مصرف می کنن، باید با دکتر خود در مورد مصرف قرص اسید فولیک مشورت کنن.

دوز مصرفی: روزانه ۴۰۰ میکروگرم

هم می گن، یکی از موادیه که دلیل پیشگیری از بروز مشکلات در تکامل لوله عصبی در جنین می شه؛ اتفاقی که هرساله از هر ۱۰۰۰ بارداری ممکنه یکی رو درگیر کنه. تحقیقات تلاش می کنن که مصرف فولیک اسید طی بارداری موجب کاهش یا پیشگیری از بروز مشکلات عصبی در جنین می شه که به وجود اومده به وسیله بسته شدن ناجور لوله عصبی در اوایل بارداریه. بعضی از این مشکلات عبارتند از : اسپینا بیفیدا ( باز باقی موندن قانون مهرها که دلیل نمایان شدن نخاع و اعصاب می شه)؛ انانسفالی (نبود وجود مغز و نخاع به صورت مادرزادی)؛ و انسفالوسل (بیرون زدگی مغز داخل چاله ای در جدار جمجمه). در مادرانی که یه ماه قبل از باردار شدن مقدار دوز پیشنهاد شده (۴۰۰ میکروگرم روزانه) اسید فولیک رو مصرف کرده و اونو تا آخر سه ماهه اول ادامه دادن وقوع این بیماریها در جنین کمتر گزارش شده. همین یه دلیل کافیه تا هر خانوم باردار حتی قبل از بارداری مصرف این ماده رو شروع کنه. هم اینکه بعضی از تحقیقات هم افزایش احتمال وقوع سقط، شکاف لب یا کام، مشکلات اندامها و شکلای جور واجور خاصی از مشکلات قلبی رو در نوزادان مادرانی که به نظر می رسیده در طول بارداری به اندازه کافی فولیک اسید مصرف نکرده ان، نشون داده.

بدن شما واسه ساختن، بازسازی و کارکرد مناسب DNA به این ماده غذایی نیاز داره. DNA نقشه ژنتیک ما رو تشکیل میده و سنگ بنای اولیه سلولهاست، پس در وضعیت بارداری که سلولها بشدت در حال افزایش و رشد هستن به مقدار زیادی اسید فولیک نیاز هستش. از طرف دیگه اسید فولیک تو یه روند متابولیک پیچیده دیگه هم نقش داره که در اون یه اسید آمینه به نوع دیگری تبدیل می شه و در صورت کمبود فولات در بدن ممکنه ازدیاد اون منتهی به اختلالاتی در لخته شدن خون، جدا شدن جفت، سقطای تکراری و مرده زایی شه. در آخر اینکه فولیک اسید در ساخته شدن گلبولهای قرمز خون هم نقش داره و کمبود فولیک اسید موجب بروز کم خونی در مادر هم می شه. ممکنه در چند قلوییا و یا وقتی که مادر نیاز بیشتری به این ماده داره (مانند مریضی کرون یا اعتیاد به الکل)، مصرف فولیک اسید اضافی ضرورت پیدا کنه.

علائم کمبود این ماده چیه؟

علائم به وجود اومده به وسیله کمبود اسید فولیک ممکنه به شکل مخفی باشه و علائم اختصاصی واسه تشخیص اون وجود نداشته باشه. ممکنه فرد دچار اسهال، کاهش اشتها، از دست دادن وزن، ضعف، زخم در دهن و زبون، سردرد، تپش قلب و تحریک پذیری شه. اگه مقدار کمبود اسید فولیک در بدن شما در حد ناچیز باشه حتی ممکنه هیچ علامت بارزی نداشته باشین، در حالیکه تاثیر ناجور بر جنین در حال رشد و تکامل بسیار قابل توجه و خیلی بد هستش. واسه همینه که همه زنان در سنین باروری باید اسید فولیک مصرف کنن حتی اگه به نظر می رسه از نظر سلامتی مشکلی ندارن.

به چه مقدار اسید فولیک نیاز دارم؟

یه ماه قبل اینکه مبادرت به شروع بارداری کنین، باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک رو واسه کاهش خطر مشکلات لوله عصبی در جنین استفاده کنین. تکامل لوله عصبی از حدود هفته سوم پس از لقاح شروع می شه و این ممکنه همزمان با وقتی باشه که شما تازه از بارداری خود با خبر شدین. از اونجا که نسبت خیلی از بارداریا ممکنه بدون برنامه ریزی قبلی اتفاق بیفته صاحب نظران بهداشت عمومی فکر می کنن که کلیه زنان در سنین باروری بهتره بطور روزانه اسید فولیک مصرف کنن.

از وقتی که شما باردار میشین این مقدار حتی زیاد می شه و شما باید روزانه ۶۰۰ میکروگرم تا ۱ میلی گرم اسید فولیک استفاده کنین. از اونجا که اسید فولیک یه ویتامین محلول در آبه، بدن مقادیر بیشتر از نیاز رو دفع می کنه و به خاطر همین هم به مدت زیادی در بدن ذخیره نمی شه و باید هر روز اونو جانشین کرد.

یه مطالعه نشون داده که اندازه فولات در خون زنان باردار چاق کمتر از زنان لاغر و کوچیک اندام س و هم اینکه احتمال بروز مشکلات لوله عصبی در نوزادان مادران چاق بیشتره. اما هنوز رابطه قطعی میون این دو موضوع به طور کامل مشخص نشده.

خانمهایی که دارای فرزندی با مشکل لوله عصبی هستن خطر بالاتری دارن تا در بارداری بعدی هم این موضوع واسه جنین بوجود آید. پس به این گروه از زنان باردار پیشنهاد می شه که حدود ده برابر افراد عادی یعنی روزانه ۴ میلیگرم اسید فولیک مصرف کنن و مانند بقیه مصرف اونو از یه ماه قبل از بارداری شروع کرده و تا دست کم پایان سه ماهه اول بارداری ادامه.

لازمه که قرصهای مکمل ویتامینی مصرف کنم؟

شک نداشته باشین شما به مصرف روزانه اسید فولیک به شکل قرص مکمل نیاز دارین. حتی اگه فردی باشین که از میوه ها و سبزیجات تازه به اندازه کافی مصرف می کنین بهتره این ماده رو به شکل قرص هم به تغذیه روزانه خود اضافه کنین. اگه تهوع اوایل بارداری مانع از مصرف مرتب ویتامینهای مخصوص این دوره می شه دست کم می تونین قرص اسید فولیک رو بطور جداگونه جفت و جور کرده و با در نظر گرفتن کوچیک بودن اون خیلی راحت بخورین.

بهترین منابع غذایی اون کدوما هستن؟

بعضی فرآورده های غلات مانند بعضی شکلای جور واجور آرد، غلات مورد مصرف در صبحونه و پاستاها با فولیک اسید غنی می شن. اتخاذ یه رژیم غذایی متعادل می تونه به شما در رفع نیاز به اسید فولیک کمک کنه. مصرف روزانه یه فنجون غلات غنی شده با صبحونه همراه شیر و نوشیدن یه لیوان آب پرتقال می تونه نصف نیاز روزانه شما به فولیک اسید رو برآورده کنه. بعضی مواد دیگه که به صورت طبیعی شامل اسید فولیک هستن عبارتند از : میوه ها مانند پرتقال و توت فرنگی، بنشن مانند عدس، مخمر آبجو، سویا، فرآورده های غلات و سبزیجات با برگای سبز تیره مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و مارچوبه.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *