اسید فولیک و ضرورت دریافت آن در بدن انسان | بیماری

اسید فولیک یه جور از ویتامین B هستش که باید حتما اونو به بدن برسونیم چون هیچ اندامی در بدن نیس که بتونه اسید فولیک بسازه و بدن هم به این ماده نیاز مبرم و لازم داره. حالا که مهم بودن این ماده لازم رو فهمیدیم ادامه مقاله رو دنبال کنیم تا بدونیم اسید فولیک چیه. ورزشکاران و افراد بزرگسال فعال، فشار بیشتری به بدن شون وارد می کنن. هرچند تمرینات منظم و سخت واسه سلامتی و تناسب اندام خوبه اما ممکنه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی رو هم بالا ببره.

تحقیقات زیادی نشون دادن تمرینات شدید می تونه به بدن فشار و استرس وارد کنه، هم اینکه ثابت شده که فعالیت بدنی سخت و نیروگیر، می تونه اندازه اسید فولیک خون رو کاهش داده و کم کم بر سلامت قلب اثر منفی بزاره. بررسی وضعیت اسید فولیک می تونه خطر مشکلات قلبی رو در افراد فعال کم کنه.

اسید فولیک چیه و چه کمکی به سلامتی می کنه؟

اسید فولیک یکی از شکلای جور واجور ویتامین B هستش که به نام فولات هم می شناسنش. فولات در حالت عادی در خوراکیا هست اما اسید فولیک، شکل مصنوعی این ویتامینه. بدن ما قادر به ساختن اسید فولیک نیس و به خاطر همین باید از راه غذا یا مکملا دریافتش کنیم.از اسید فولیک واسه پیشگیری و درمان کم فولات بودن خون استفاده می شه. اسید فولیک واسه کارکرد مناسب بدن و رشد اون ضرورت داره. واسه زنان باردار معمولاً اسید فولیک تجویز می شه

تا هم از مشکلات بین زایمون پیشگیری شده و هم جنین رشد سالم و خوبی داشته باشه. ممکنه اسید فولیک واسه درمان بیماریایی که به وجود اومده به وسیله کمبود فولات در بدنه هم تجویز شه، مانند:

آنمی یا کم خونی

مشکل در جذب مواد مغذی

مشکلات به وجود اومده به وسیله کولیت روده

مریضی کبد

مریضی کلیوی

اعتیاد به الکل

بعضی شکلای جور واجور سرطان مانند سرطان کولون و سرطان رحم

مریضی قلبی

سکته مغزی

بیماریای مربوط به سالخوردگی

جهت کاهش هوموسیستین خون

اسید فولیک، ریزمغذی مهمیه که به حفظ سلامت عمومی کمک می کنه. ورزشکاران و افراد فعال ممکنه در برابر کمبود اسید فولیک باشن. بررسی اندازه این ریزمغذی و حفظ سطح نرمال هوموسیستین واسه کسائی که فعالیتای شدید دارن اهمیت و ضرورت داره.

تمرین شدید مضره؟

ورزش کلا به درد بخور بوده و اهمیت زیادی در حفظ سلامت داره، همه این رو خوب میدونیم. اما فشارهای بیشتر از حدی که در ورزشایی چون بدنسازی، فوتبال و حتی مسابقات هندبال بر بدن وارد می شه، داستان متفاوتی داره. بدن در اینجور شرایطی با التهاب، تخریب عضلانی و افزایش چرخش رادیکالای آزاد به وجود اومده به وسیله تمرین روبرو می شه.بین تمرینات شدیدی چون وزنه برداری، بافت عضله آسیب می بینه و وقتی که کوفتگی عضلانی بعد از ورزش (DOMS) رو تجربه می کنیم، مشکلات جانبی اونو احساس می کنیم. بقیه نشونه ها هم می تونن، خستگی، کاهش کارکرد عضلانی، ترشح مولکولای التهابی و هوموسیستین باشن.

هوموسیستین (Homocysteine) چیه؟

هوموسیستین، اسید آمینه ایه که محصول فرعی سوخت و ساز پروتئین در بدنه. افزایش اندازه هوموسیستین نشون دهنده افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزیه. هم اینکه بالا رفتن هوموسیستین می تونه موجب ایجاد پلاک خونی مضر به دیواره سرخرگ بشه.تمرینات شدید ورزشی، با کم شدن سطح اسید فولیک، چرخش هوموسیستین رو زیاد می کنن. اندازه هوموسیستین همراه با اندازه اسید فولیک، فاکتورهایی جهت تعیین سلامت قلب هستن. پس محققان پیشنهاد می کنن وضعیت اسید فولیک در ورزشکاران کنترل و بررسی شه تا از کمبود فولات پیشگیری به عمل آید.

پژوهشا و بقیه اطلاعات

طبق مطالعه ای که یافته های اون در نشریه انجمن ملی تغذیه ورزشی منتشر شد، مصرف مکمل اسید فولیک باعث بهتر شدن وضعیت هوموسیستین در بازیکنان هندبال شده بود. در این تحقیق، ۱۴ بازیکن شرکت داشتن و به مدت ۱۶ هفته تحتِ کنترل بودن. قبل و بعد از دوره آزمایشی، اندازه هوموسیستین و بقیه اطلاعات بالینی ثبت شد و این افراد، بدون مصرف و با مصرف ۲۰۰ میکروگرم مکمل اسید فولیک، تست شدن.

وقتی این بازیکنان اسید فولیک مصرف کرده بودن، کاهش زیادی در اندازه هوموسیستین خون شون مشاهده شد. این تحقیقات هم اینکه نشون داد ورزش هوازی، تأثیری روی اندازه هوموسیستین نداشته. این یافته ها نشون دهنده رابطه مستقیم بین فعالیت شدید بدنی و افزایش گردش هوموسیستین هستن و معلوم شد اسید فولیک تونست این شرایط رو تا حدودی بهتر کنه. یافته ها دلالت بر این دارن که اسید فولیک می تونه به کاهش خطر مریضی قلبی به وجود اومده به وسیله ورزش شدید کمک کنه.

مطالعه دیگری هم چگونگی اثر اسید فولیک بر کارکرد رگی عروقی رو در رقاصان حرفه ای که مشکل کارکرد اندوتلیال (لایه داخلی رگای خونی) داشتن، مورد آزمایش قرار داد.معلوم شد این افراد در خطر بالای مشکل هورمونی، مشکل پُرخوری و آمنوره (نبود وقوع قاعدگی) بودن. هم اینکه معلوم شد کاهش استروژن و مشکل تغذیه می تونه اثر منفی بر کارکرد عروق بزاره. این رقاصان حرفه ای باله، روزانه یه مکمل ۱۰ میلی گرمی اسید فولیک مصرف کردن و بعد از ۴ هفته مشاهده شد کارکرد رگی و عروقی شون بهبود زیادی داشته.

منابع غذایی فولات

از جمله منابع غذایی فولات میشه به سبزیجات برگدار، اسفناج، بروکلی، لوبیای چشم بلبلی، مارچوبه، بامیه، کاهو، بنشن، نخود سبز، قارچ، موز، لیمو شیرین، طالبی جگر و قلوه گوسفند اشاره کرد.

به چه دلیل ورزشکاران و افراد فعال به اسید فولیک بیشتری نیاز دارن؟ من باید مکمل اسید فولیک مصرف کنم؟

تحقیقات نشون میده خیلی از افراد در آمریکا امریکا، به اندازه کافی اسید فولیک دریافت نمی کنن. دلیل اصلی اش هم رژیمای غذایی است که کمبود مواد مغذی چون فولات دارن. اگه شما یه ورزشکار هستین یا فعالیتای شدید دارین، ممکنه لازم باشه این مکمل رو استفاده کنین اما لازمه به دکتر مراجعه کرده و از اون بخواین وضعیت تون رو از این نظر با آزمایش بررسی کنه.

مصرف طیف متنوعی از غذاهایی که فولات دارن، بهترین راه واسه تأمین اندازه پیشنهاد شده فولات واسه شماس. غذاهایی چون نون و غلات هم پر از فولات هستن. کسائی که کمبودی از نظر فولات ندارن، با مصرف مکمل اسید فولیک، هیچ سود بیشتری نصیب شون نمیشه، بلکه ممکنه اثر منفی روی سلامت شون بزاره چون آزمایشا نشون داده، اسید فولیک بیشتر از اندازه لازم مضر بوده و می تونه منتهی به افزایش خطر انواعی از سرطانا شده و یا در درمان سرطان، مداخلات و اختلالایی بسازه.

پس اگه باردار نیستین یا فعالیت شدید ورزشی یا فیزیکی ندارین، می تونین با تغذیه درست، اسید فولیک لازم رو در اختیار بدن تون بذارین. اندازه لازم اسید فولیک بستگی به سن، جنسیت و سبک زندگی داره. طبق موسسه ی ملی سلامت، اندازه پیشنهاد شده و مجاز اسید فولیک به این شرحه:

.

منبع : niksho.com

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *