اسید فولیک و فولات چه تفاوت هایی دارند؟ | تغذیه سالم

فرق اسید فولیک و فولات

فولیک اسید یکی از ویتامینای ترکیبی گروه B هستش که در مکملا و بعضی مواد غذایی پیدا میشه. در رسانه ها معمولا از کلمه فولات ، به جای فولیک اسید استفاده می شه. فولات واقعا فرمی طبیعی از چندین ویتامینای گروه B هستش که معمولا با نام ویتامین B9 هم ازش صحبت به میون میاد.

اسید فولیک و فولات چه تفاوتایی دارن؟

آشنایی با اسید فولیک و فولات

برخلاف فولات ، که مستقیما به وسیله روده مورد تغییر قرار میگیره ، فولیک اسید واسه هضم به کمک آنزیمای خاص به نام “دی هیدروفولات ردوکتاز” نیاز داره . مشکل اینجاس که این آنزیم با احتمال خیلی کم در بدن پیدا میشه.

در نتیجه ، وقتی مردم ، خصوصا خانمای باردار ، مقدار خیلی از فولیک اسید رو مصرف می کنن ، بدن قادر به هضم اون نبوده و انبوه فولیک اسید دست نخورده وارد جریان خون می شه.

شما ممکنه متوجه فرق بین اسید فولیک و فولات نشید، اما بدن می شه. اگه فردی هستین که به برچسبای مواد غذایی توجه خاص ای می کنه، شاید با اسید فولیک، ویتامین B عادی در مولتی ویتامین ها و مواد غذایی غنی شده مانند نونا و غلات صبحونه آشنا هستین. و اگه بارداری بودین یا در تلاش واسه باردار شدن بودین، شاید مصرف مکملای اسید فولیک واسه پشتیبانی از یه بارداری سالم به شما پیشنهاد شده.

اون چه شاید ندونین اینه که اسید فولیک واقعا یه نسخه مصنوعی اکسید شده فولات، ویتامین B محلول در آب که در سبزیجات خاص، از جمله سبزیجات سبز برگ تیره، حبوبات، جگر گاو، و دیگر مواد غذایی کامل پیدا میشه، است. اسید فولیک جایگزینی پایدار و ارزون واسه فولات در مکملا و غذاهای فرآوری شده و خیلی از مردم از جمله کارشناسان مراقبتای بهداشتی اسید فولیک و فولات رو برابر در نظر می گیرن..

فولات کاربردی

تقریبا همه سلولای موجود در بدن نیازمند فولات واسه ارائه کارکرد بهینه هستن. مثل همه ویتامینای ب-کمپلکس، فولات در تبدیل غذا به سوخت و تولید انرژی نقش داره. فولات به تولید DNA و RNA ، که مخصوصا در دوره شیرخوارگی، نوجوونی و بارداری، یعنی دورانایی که رشد سریع رو تجربه می کنیم، اهمیت دارن، کمک می کنه.

هم اینکه، فولات در همکاری با ویتامین B12 به تشکیل گلوبولای قرمز و آسون کردن جذب آهن در بدن کمک می کنه. فولات با پیوستن به ویتامینای B6 ، B12 و دیگر مواد مغذی در کنترل هموسیستئین، یه اسید آمینه التهابی که در سطوح بالا با مریضی قلبی پیوند خورده، نقش داره. علاوه بر این، فولات از سلامت مغز پشتیبانی می کنه، به آرامش سیستم عصبی کمک می کنه، و غدد آدرنال رو واسه مدیریت استرس تقویت می کنه.

در کنار همه این کارا، فولات واسه یه روند بیوشیمیایی به نام متیلاسیون لازمه. روند متیلاسیون که بیشتر از یه میلیارد بار در ثانیه اتفاق می افته، خوشهایی از اتما که به نام گروه های متیل شناخته می شن رو از یه مولکول به دیگری در سراسر بدن انتقال میده تا به بازسازی و بازسازی اونا کمک کنه.

خیلی از مردم به اندازه کافی مواد غذایی کامل شامل فولات مصرف نمی کنن تا اندازه لازم از این ماده مغذی واسه متیلاسیون تامین شه. کمبود فولات می تونه نتیجه های سلامت زیادی به همراه داشته باشه. سطوح پایین طولانی فولات با خطر زیاد شده حملات قلبی و سکته های مغزی پیوند خورده.

اسید فولیک در برابر فولات

بدن اسید فولیک مصنوعی رو نسبت به فولات پردازش شده از مواد غذایی کامل یا شکلای جور واجور مکمل فعال فولات سریع تر جذب می کنه. با این وجود، بدن واسه تبدیل اسید فولیک مصنوعی به شکلی فعال و قابل استفاده که به متیلاسیون کمک می کنه، باید سخت تر کار کنه که نیازمند مراحل زیاد آنزیمی واسه انجام این کاره.

واسه آدمایی که دارای ژنایی هستن که بر پردازش فولات موثر هستن، این روند تبدیل می تونه سخت تر هم باشه. واقعا، آدمایی که ژن MTHFR یا دیگه ژنای مربوط به فولات رو دارن، ممکنه اصلا قادر به تبدیل اسید فولیک به فولات نباشن.

حتی در نبود ژنای مربوط به فولات، مکملای مصنوعی می تونن مشکل آفرین باشن.

متابولیتای اسید فولیک در جریان خون با گیرنده های فولات پیوند تشکیل میدن، که توانایی بدن واسه به کار گیری فولات طبیعی رو کم می کنه. این می تونه موجب کمبود فولات و ساخت اسید فولیک غیر قابل سوخت و ساز شه، که خطر دچار شدن به بیماریایی خاص رو زیاد می کنه. پژوهشای گذشته سطوح بالای اسید فولیک رو با سرطانای ریه، پروستات، و روده بزرگ پیوند دادن. اسید فولیک بیشتر از اندازه ممکنه موجب کمبود ویتامین B12 هم بشه، که می تونه ایجاد کننده دچار شدن به افسردگی و هم اینکه زوال عقل و مشکل شناختی شه.

مشکلاتی که با اسید فولیک اضافی پیوند خورده ان، در مورد فولات کسب شده از مواد غذایی کامل دیده نمی شن. بخاطر این، کارشناسان دانشگاه هاروارد نسبت به مصرف مواد غذایی فرآوری شده غنی شده با اسید فولیک اخطار دادن. اونا مصرف مواد غذایی کامل رو واسه دریافت فولات پیشنهاد کردن و به این نکته اشاره داشتن که امکان اُوردوز فولات از راه مصرف مواد غذایی طبیعی موجود نیس چون در حالت عادی در تعادل با بقیه ریز مغذیا بسته بندی شده و بدن جذب اونو تنظیم می کنه.

اسید فولیک و فولات چه تفاوتایی دارن؟

برگرفته از عصر ایران – مه شو -/ح

.

منبع : namnak.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *