اسید های چرب ضروری | تغذیه سالم

اسیدهای چرب لازم که به طور خلاصه EFA’s هم خونده شده و شامل لینولنیک و لینولئیک اسید هم می شن چربیای به درد بخور و سالمی هستن که نتیجه های منفی دیگه چربیا رو نداشته و وجود اونا در رژیم غذایی آدمی هم اجباری بوده.

به کار گیری چربیای اشباع شده در رژیم غذایی خیلی هم به درد بخور و مناسب نبوده و این در حالیه که قطع کامل مصرف چربی در برنامه روزانه غذایی هم پیشنهاد نمی شه. اسیدهای چرب لازم رو در بعضی موارد ویتامین F هم نامیده ان.

FDA پیشنهاد کرده که در حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از کل موارد مصرف شما در طول روز باید از این دسته از چربیا تشکیل شده باشه. این در حالیه که مردم امروزه کمتر از ۵ درصد رژیم غذایی خود رو به این مواد اختصاص میدن و این همه اجحاف در مورد این دسته از ترکیبات هم در بیشتر موارد به دلیل ترسیه که مردم از این دسته از مواد دارن و به غلط تصور می کنن که حذف چربی از رژیم روزانه غذایی به معنی افزایش طول عمر و به معنی خداحافظی با بیماریای قلبی و عروقی هستش.

حتما شمام با من هم عقیده هستین که هیچ چیزی در طبیعت بی حکمت نبوده. تا الان به این مهم فکر میکردین که به چه دلیل شیر در حالت طبیعی مقادیر زیادی چربی در خود داره؟ وجود چربی در رژیم روزانه غذایی واسه هضم پروتئین موجود در منابع غذایی لازم بوده! این در حالیه که در خیلی از موارد چربی موجود در شیر رو از اون جدا کرده و به خیال خود هم خدمت بزرگی به سلامت و تندرستی آدمی می کنیم!

وقتی که حجم بزرگی از پروتئین رو در طول روز مصرف می کنین باید فکری واسه جذب بیشتر این مقدار پروتئین مصرفی هم بکنین چون که مصرف پروتئین بیشتر به معنی جذب بیشتر پروتئین نیس. در این شرایط بسیار عاقلانه هستش اگه مقادیری از چربیای به درد بخور رو هم در کنار پروتئین و در رژیم روزانه غذایی خود بذارین و اینطوری جذب و هضم بی دردسر و راحت پروتئین مصرفی خود رو تضمین کنین.

چربیا به شکل کلسترول در بدن آدمی ذخیره می شن. هر چند مردم تصور خوبی در مورد کلسترول ندارن و اونو برابر بیماریای قلبی و عروقی می دونن اما از این حقیقت هم نمیشه گذشت که استروئیدهایی که به طور طبیعی در بدن آدمی تولید می شه از کلسترول جفت و جور و تولید می شه. اما با این وجود این گفته هم حقیقت داره که چربی دو برابر قند انرژی در خود داره و این دسته از مواد غذایی که در بعضی موارد به معضلی دردسر ساز بدل می شه دیر سوزه.

کم کردن مصرف قند و افزایش چربی مصرفی در طول روز، بدن رو به سمت و طرف به کار گیری چربیا به عنوان اصلی ترین منبع انرژی جهت میده و همین مسئله هم موجب می شه تا بدن تمایل زیادتری به سوزوندن و نابود کردن چربی های زاید موجود در بدن نشون بده. پس میشه ادعا کرد که مصرف چربیای به درد بخور در طول روز گذشته از اینکه واسه ترشح هورمونای استروئیدی در بدن لازم بوده و سلامتی آدمی رو تضمین می کنه بلکه روند چربی سوزی در بدن رو هم شدید شدن می کنه!

مصرف مناسب چربی در رژیم روزانه غذایی هم اینکه موجب بروز احساس سیری در فرد شده و از پرخوری ناخواسته هم که در بعضی موارد غیر محسوس و در بعضی موارد هم غیر قابل کنترل می شه جلوگیری می کنه.

چربیای موجود در بدن آدمی هم واسه ذخیره کردن و هم واسه حمل و نقل ویتامینای محلول در چربی (A,D,E,K) لازم و به درد بخور هستش. مصرف چربی کافی در رژیم روزانه غذایی هم اینکه واسه سلامت موها و ناخنا هم به درد بخور هستش.

بدن آدمی ویتامین D رو هم از کلسترول که یه جور چربیه تولید می کنه. وقتی که اشعه خورشید به پوست آدمی می تابد کلسترول موجود در پوست تحت تاثیر تابش نور خورشید به ویتامین D تبدیل می شه. بدن آدمی هم اینکه پیش هورمون DHEA (dehydro-epiandrosterone) رو هم از این چربی به ظاهر بد تولید می کنه.

حواستون باشه که DHEA پیش ماده و پیش هورمون تستوسترون که هورمونی مردونه و عضله سازه و نمونه های تزریقی و خارجی اونم امروزه در بازار مشکی دارویی به زیادی عرضه شده و قلابی سازان هم از اون سوء کاربرده های فراوون می کنن بوده.

واسه دریافت مقادیر کافی از اسیدهای چرب لازم در رژیم روزانه غذایی به کار گیری منابع طبیعی و تازه این دسته از چربیا در رژیم روزانه غذایی لازم هستش. از منابع طبیعی این دسته از مواد غذایی میشه به روغن زیتون، روغن کانولا و روغن بذرک اشاره کرد. نگفته نمونه که روغن طبیعی آفتابگردان هم پر از اسیدهای چرب لازم بوده. روزانه در چند وعده از این اجناس استفاده کنین. می گن که به کار گیری این مواد در وعده غذایی قبل از تمرین هم به درد بخور هستش.

مخلوط شدن این روغنا با غذا در جذب اونا مشکل بوجود میاره و به خاطر همین هم می گن که این دسته از ترکیبات غذایی رو باید قبل و یا بعد از غذا مصرف کرد.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *